Bugün 11a'yla bunu yaptık. 9 reaction aldık öğretmen grubundan.. 😊👇👇

Gerçekten böyle şeyler olmazsa ben onlardan çok sıkılıyorum derste.



***


Şöyle bir şey de yapabiliriz.

Ben tahtaya devre şemasını çizeyim. Onlar farklı elemanlar olup el ele tutuşup şemayı canlı olarak oluştursunlar. Nasıl?. 😊😊












.....





Skip to content
You said:
Mrb
ChatGPT said:

Mrb! 😊
Nasılsın, bugün ne hakkında konuşalım?

You said:
Öğrencilerime elektrik devre elemanlarını anlatacağım. Nasıl anlatabilirim. Yaparak yaşayarak aktif katılık ve maarif modeline uygun birkaç senaryo yazar mısın?
ChatGPT said:

Harika bir konu seçmişsin ⚡️👏
“Elektrik devre elemanları” dersi; yaparak-yaşayarak öğrenmeye, aktif katılıma ve Maarif Modeli’nin “fıtrata uygun, üretken, sorumlu, anlam kuran birey” yaklaşımına çok güzel oturur.

Aşağıda sana 3 farklı senaryo yazdım:
Her biri aktif katılımdeneyimlemeüretkenlik ve anlam kurma ilkelerini içeriyor.
İstersen yaş düzeyine göre sadeleştirebiliriz (örneğin 9. sınıf veya ortaokul uyarlaması yapabilirim).


🔌 1. Senaryo: “Köyümüzde Elektrik Kesildi!” (Problem Temelli Öğrenme)

Amaç: Öğrenciler temel devre elemanlarını (pil, ampul, anahtar, iletken kablo vb.) tanır ve işlevini açıklar.
Yöntem: Problem temelli öğrenme + grup çalışması

Süreç:

  1. Giriş:
    Öğretmen sınıfa girer ve şöyle der:

    “Köyümüzde dün gece elektrikler kesilmiş. Evde ışık yok, cep telefonları şarj olmuyor. Siz köyün genç mucitlerisiniz, basit bir aydınlatma sistemi kurmanız gerekiyor!”

  2. Gruplar oluşturulur (3-4 kişi)
    Her grup bir “mini laboratuvar” masası olur. Malzemeler: Pil, ampul, kablo, anahtar, krokodil, duy vb.

  3. Görev:

    • Gruplar devre elemanlarını tanır, ne işe yaradıklarını yazar.

    • Sonra çalışır bir “ışık devresi” kurar.

    • Çalışmayan devreler için hatayı bulur (“diagnostik düşünme”).

  4. Değerlendirme:

    • Her grup devresini anlatır (“Ampul neden yandı?” “Anahtar açıldığında ne oldu?”)

    • Öğretmen “çözüm süreci” üzerinden değerlendirir, sadece doğru sonucu değil düşünme biçimini ölçer.

📖 Maarif Modeli uyumu:

  • Gerçek yaşam probleminden hareket ediyor.

  • Öğrenci üretken, sorumlu ve çözüm odaklı.

  • Bilgiyi anlam kurarak yapılandırıyor.


💡 2. Senaryo: “Devre Elemanları Pazarı” (Rol Oynama + Drama)

Amaç: Her devre elemanının görevini anlamlandırma
Yöntem: Rol oynama / yaratıcı drama

Süreç:

  1. Hazırlık:
    Sınıf “Elektrik Devre Elemanları Pazarı”na dönüştürülür.
    Her öğrenciye bir rol verilir: Pil, ampul, anahtar, kablo, direnç, led vs.
    Her öğrenci karton yaka kartına elemanının ismini yazar.

  2. Etkinlik:

    • “Müşteri” rolündeki öğrenciler pazarı gezer ve şu soruları sorar:

      “Sen devrede ne işe yararsın?”,
      “Sensiz bir devre çalışır mı?”

    • Her “satıcı” (eleman rolündeki öğrenci) kendini tanıtır, örnek verir.

    • En sonunda sınıf birlikte “hangi eleman olmadan devre çalışmaz?” sorusuna tartışarak karar verir.

  3. Değerlendirme:
    Öğrenciler rollerini anlatır ve birbirlerinin görevlerini özetler.

📖 Maarif Modeli uyumu:

  • Öğrenci merkezli, fıtrata uygun sosyal etkileşim var.

  • Kavramsal öğrenme “yaşayarak” gerçekleşiyor.

  • Empati kurma ve anlam ilişkisi güçlü.


⚙️ 3. Senaryo: “Enerji Yolu Tasarımı” (Tasarım Temelli Öğrenme – Maker Yaklaşımı)

Amaç: Devre elemanlarını kullanarak bir ürün (örneğin gece lambası, güvenlik alarmı) tasarlamak.
Yöntem: Tasarım temelli öğrenme + STEM yaklaşımı

Süreç:

  1. Giriş:
    Öğretmen sorar:

    “Evde gece karanlıkta yürürken bir lamba otomatik yansa güzel olmaz mıydı?”
    Öğrenciler fikir üretir.

  2. Tasarım aşamaları:

    • Keşfet: Devre elemanlarını tanı (pil, ampul, direnç, buton, sensör vs.)

    • Planla: Kâğıt üzerinde kendi “enerji yolunu” çizer (devre şeması).

    • Uygula: Gerçek devreyi kur.

    • Paylaş: Ürünü sınıfta sergile, anlat.

  3. Değerlendirme:

    • Yaratıcılık, işlevsellik, açıklama becerisi üzerinden puanlama.

    • “En az enerjiyle en çok ışık” gibi mini yarışma yapılabilir.

📖 Maarif Modeli uyumu:

  • Üretkenlik, bilginin anlamlı işe dönüşmesi var.

  • Deney, tasarım, paylaşım üçlüsüyle öğrenciler “yaparak-yaşayarak” öğreniyor.


İstersen bu senaryolardan birini senin okulundaki 9. sınıf Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları dersi müfredatına uygun hale getirebilirim — örneğin dijital simülasyonlu (Tinkercad, PhET) bir versiyon olarak.
İster misin o şekilde uyarlayayım?

ChatGPT can make mistakes. Check important info.